1. Semnificațiile semantice ale caracterului 焦 (jiao)
Din forma lui 焦 (jiao – focar) se pot extrage următoarele sensuri:
- Caracterul 焦 este suma înțelesurilor dintre 隹 (zhui – pasăre cu coadă scurtă) și 灬 (huo – foc). Vizual arată pasărea care este prăjită deasupra focului.
- În prezent, 焦 (jiao) se folosește și pentru joule, unitate de măsură din sistemul internațional pentru transferul de energie. Alegerea lui 焦 (jiao) ca echivalent a lui joule nu a fost întâmplătoare, arătând prin imaginea caracterului transferul de energie de la gătejele aprinse sau sub formă de cărbuni aprinși către pasărea cu coadă scurtă.
- Sensul de focar cu care este tradus în limba română (pe filieră internațională) este și unul dintre sensurile acestui caracter în limba chineză. Se pune întrebarea dacă termenul de focar are semnificația de sursă (locul în care se aprind gătejele) sau de țintă (pasărea). În cazul din urmă înseamnă că sursa e una exterioară și cele trei focare arată locul spre care converg anumite energii.
- Controversa medicală
Asupra sensului lui 焦 (jiao), în spațiul chinezesc, nu există un consens:
- Unele păreri afirmă că 焦 (jiao) este 膲 (jiao), caracter care are o formă evident mai nouă. Cei care aderă la această opinie se împart în două grupări.
a. o grupare care consideră că 月 adăugat la 焦 arată clar că sanjiao sunt organe care au formă;
b. altă grupare folosește caracterul 膲 (jiao) cu sensul întâlnit în dicționarul lui 康熙 (Kang Xi), de organ fu fără formă ( 无形之府). Adepții acestui sens aseamănă sanjiao cu flacăra, căreia nu i se poate stabili o formă, fiind qi-ul fără formă ( 无形之气 ). - Alte păreri afirmă că 焦 (jiao) este 樵 (qiao), adică vreasc, gătej, lemn de foc. Mai mult, 樵 (qiao) are și sensul de băț cu care se bate toba, adică obiect care ajută la emiterea sunetelor (energie sonoră). Aceasta arată că susținătorii acestui punct de vedere îl interpretează pe jiao ca organ asemenea lemnului, cu ajutorul căruia pot fi degajate diverse energii – sonore, termice etc. Adepții acestui punct de vedere consideră că cele trei jiao reprezintă trei zone: una sus, una la mijloc și una jos.
- Mai există și opiniile conform cărora cele trei focare nu sunt decât concepte care delimitează anumite zone din corp.
Obs.: Se poate constata că, pentru primele păreri, focarul înseamnă ținta (pasărea) unde se adună energiile; pentru a doua categorie de păreri focarul, fiind flacăra, este o formă de energie între sursă și țintă, iar pentru a treia categorie de păreri, focarul este sursa (lemnul).
Părerea noastră este aceea că 焦 are sensul de focar existent în limba populară, adică locul unde se aprinde focul. Locul de unde se naște și propagă energia. Probabil se aplică același model al electronului descris de Bohr, iar saltul de pe un nivel energetic pe altul se face de jos în sus.
3. Localizarea celor trei focare
Cele trei focare sunt spațiul gol (cavitățile) care separă cele cinci zang și cele șase fu de restul corpului; în funcție de poziția spațială, se împart în:
- focarul superior (上焦 shang jiao) – care cuprinde partea de deasupra diafragmei, respectiv inima și plămânii;
- focarul median (中焦 zhong jiao) – care cuprinde partea dintre diafragmă și ombilic, respectiv splina, ficatul, stomacul și vezica biliară;
- focarul inferior (下焦 xia jiao) – care cuprinde partea de la nivelul ombilicului în jos, respectiv rinichii, vezica urinară, intestinul gros și intestinul subțire.
4. Motive ale includerii celor trei focare în categoria organelor fu
- Cu sens extins, cele trei focare sunt cele care învelesc organele zang și separă cavitatea toracică de cea abdominală; fiind văzute ca un spațiu gol, se apropie de imaginea stomacului și a celorlalte organe fu care, în lipsă de conținuturi, formează tot spații goale. Din acest motiv, au fost incluse în categoria organelor fu.
- Întrucât cele trei focare nu se potrivesc (nu pot forma perechi) cu celelalte organe, sunt numite 孤府 (gufu) – organe fu orfane (singure).
- Datorită dispunerii lor spațiale (învelesc organele zang), cele trei focare mai sunt numite 外腑 (waifu) – organe fu exterioare.
5. Funcțiile celor trei focare:
Funcții comune ale celor trei focare:
– transmit qi-ul primar ( 元气 ), care este izvorul inițial al mișcării și al vieții în tot corpul; rădăcinile qi-ului primar se află în rinichi;
– sunt canale de transport prin care se face posibilă deplasarea ciclică a qi-ului (conțin locurile unde începe și se sfârșește qi-ul);
– sunt canale pentru deplasarea lichidelor.
Funcții particulare ale celor trei focare:
Tratatul de medicină internă al Împăratului Galben, în partea a doua (cap. 801), precizează:
– 上焦如雾 (focarul superior [este] asemenea ceții) – prin a fi asemenea ceții se arată faptul că focarul superior împrăștie qi-ul plămânilor și al sângelui în tot corpul;
– 中焦如沤 (focarul median [este] asemenea bulelor de apă) – prin a fi asemenea bulelor de apă se arată transformarea și dezintegrarea produse la nivelul stomacului și al splinei;
– 下焦如渎 (focarul inferior [este] asemenea șanțurilor) – prin a fi asemenea șanțurilor se arată comunicarea cu exteriorul.
1《灵枢。营卫生会》上焦如雾,中焦如沤 ,下焦如渎
Obs.: Cele trei focare nu se găsesc în nicio relație de forma yin în yang, yang în yang, yang în yin etc.